معرفی تجهیرات تصفیه آب صنعتی

این وبلاگ جهت معرفی تجهیزات تصفیه آب صنعتی همچون پمپ ، دوزینگ پمپ ، کربن فعال ، رزین سختی گیر و ... ساخته شده است.

معرفی تجهیرات تصفیه آب صنعتی

این وبلاگ جهت معرفی تجهیزات تصفیه آب صنعتی همچون پمپ ، دوزینگ پمپ ، کربن فعال ، رزین سختی گیر و ... ساخته شده است.

انواع پمپ کلر

پمپ  کلر آب آشامیدنی

پمپ  کلر استخر

پمپ  کلر فاضلاب

پمپ  کلر برای برج های خنک کننده

پمپ  کلر برای مواد غذایی، دارویی، شیمیایی، کاغذسازی، نساجی و غیره.


نحوه نصب پمپ کلر

هنگام خرید دستگاه کلر مایع، توجه داشته باشید که هر پمپ تزریق کلر دارای لوازم جانبی (کیت نصب) شامل شیلنگ های PVC یا PE مربوطه، صافی مکش، شیر تزریق و براکت های نصب می باشد. دوزینگ پمپ کلرزن را می توان به صورت ایستاده بر روی پایه یا روی دیوار با براکت مخصوص نصب کرد.


مقدار مجاز کلر در آب

کلر برای ضد عفونی به آب اضافه می شود. با افزودن کلر به آب، کلر بلافاصله با مواد آلی و باکتری های موجود در آب واکنش داده و باعث اکسیده شدن و از بین رفتن آنها می شود. اما تزریق بیش از حد این ماده ضد عفونی کننده به آب آشامیدنی یا استخرها ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد. مقدار مجاز کلر اضافه شده به آب را می توان با روش های مختلفی اندازه گیری کرد.

روش اول آزمایش DPD (دی اتیل پارافنیلن دیامین) است که با اندازه گیری مقدار کلر آزاد باقی مانده در آب با استفاده از کیت های استاندارد انجام می شود. قرص DPD باعث ایجاد رنگ قرمز در نمونه می شود که نشان دهنده میزان کلر آزاد روی کیت است. میزان کلر آزاد قابل تشخیص در این روش در کیت های ساده بین 0 تا 3.5 میلی گرم در لیتر (ppm) و در کیت های دیجیتال بین 0 تا 4 میلی گرم در لیتر (ppm) می باشد. مقدار کلر آزاد باقیمانده در آب آشامیدنی باید بین 2 تا 0.5 میلی گرم در لیتر (ppm) باشد و اگر کمتر از این محدوده باشد، ضدعفونی آب به طور کامل انجام نمی شود و اگر بیشتر از آن باشد، ممکن است به خطر بیفتد. سلامت مردم مقدار کلر آزاد باقی مانده در آب را نیز می توان با کیت های دیجیتالی که دقت بیشتری دارند اندازه گیری کرد.

روش دوم برای اندازه گیری ردوکس، ردوکس یا ORP است. ردوکس به معنای پتانسیل کاهش اکسیداسیون است و تعیین آن در مواردی که از کلر مایع به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود نقش بسیار مهمی دارد. اندازه گیری ردوکس در ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، آب استخر، آب برج خنک کننده و تصفیه فاضلاب و غیره استفاده می شود. مقدار ORP توسط پروب ها، حسگرها یا الکترودهای ویژه تعیین می شود. واحد اندازه گیری ردوکس میلی ولت است، هر چه ORP بالاتر باشد، زمان حذف باکتری کوتاه تر می شود. حداقل مقدار ریدوکس برای گندزدایی مناسب آب 650 میلی ولت می باشد.

توجه داشته باشید که افزودن کلر مایع به آب، برخلاف کلر گازی، ماهیت آب را قلیایی می کند و به اصطلاح PH آب را افزایش می دهد. با توجه به نوع مصرف آب، محدوده استاندارد pH تعریف شده است و در صورت افزایش مقدار PH آب، می توان آن را با اسیدهایی مانند اسید سیتریک، اسید موریاتیک یا اسید کلریدریک کاهش داد. . استفاده از اسیدهای صنعتی مانند اسید کلریدریک در آب استخر یا آب آشامیدنی ممنوع است. برای آب استخر و آب آشامیدنی، pH ایده آل 7.4 است.


پمپ تزریق کلر

پمپ تزریق کلر یا دوزینگ پمپ کلر دستگاهی است که برای تزریق کلر مایع با تنظیم دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. پمپ تزریق کلر مایع از خانواده پمپ های جابجایی مثبت است و معمولاً یک پمپ پریستالتیک یا یک پمپ دیافراگمی با شیر برقی و محرک موتور است. دوز پمپ پریستالتیک یا پمپ شلنگ کلر معمولاً دارای فشار و دبی کم است. محدوده فشار در پمپ های پریستالتیک دوز بین 1 تا حداکثر 4 بار است. دوز پمپ های دیافراگمی کلر می تواند تا فشار 20 بار در خط رانش ایجاد کند. مواد دیافراگمی در این پمپ ها معمولاً سنتوپرن یا تفلون (PTFE) است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی کلر دارند. قسمت سر پمپ های تزریق کلر باید از مواد PVC یا PVDF ساخته شود تا دوز پمپ کلر عمر بیشتری داشته باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد