معرفی تجهیرات تصفیه آب صنعتی

این وبلاگ جهت معرفی تجهیزات تصفیه آب صنعتی همچون پمپ ، دوزینگ پمپ ، کربن فعال ، رزین سختی گیر و ... ساخته شده است.

معرفی تجهیرات تصفیه آب صنعتی

این وبلاگ جهت معرفی تجهیزات تصفیه آب صنعتی همچون پمپ ، دوزینگ پمپ ، کربن فعال ، رزین سختی گیر و ... ساخته شده است.

مشخصات دوزینگ پمپ ایرانی

  

دوزینگ پمپ ایرانی

دوزینگ پمپ ایرانی مدل آیریک:

دوزینگ پمپ ایرانی مدل MDS
دوزینگ پمپ برای تزریق دقیق مواد شیمیایی، تزریق کلر، تزریق ضد اسکالانت و SBS

از تزریقات ضد رسوب و ضد خوردگی استفاده می شود.

دارای دبی 5 متر مکعب در ساعت و فشار 7 بار می باشد

که با توجه به نوع مصرف قابل تنظیم است.

  ادامه مطلب ...

کاربرد های دستگاه کلر زن

 

ضدعفونی فاضلاب خروجی

کاهش BOD

جلوگیری از بو

جلوگیری از خوردگی بتن و وسایل مکانیکی توسط مواد اسیدی تولید شده در حین تصفیه

جلوگیری از رشد و نمو مگس ها و حشرات در فیلترهای قطره ای

شکستن کف آب تولید شده در سپتیک تانک

اکسیداسیون یونهای فلزی و سیانیدها

 


 

مزایای استفاده از دستگاه کلریناتور


 

کلر زن باقیمانده ترکیبی را می توان با افزودن آمونیاک تهیه کرد.

میکروب کش باقیمانده کلر را می توان در خطوط انتقال طولانی نگه داشت. کلر را می توان به گونه ای وارد آب کرد که برای خطوط لوله طولانی تر وجود داشته باشد و کارایی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کند. تمامی این کارها با دستگاه کلور زن امکان پذیر است.

در دسترس بودن سیستم شیمیایی برای کاربردهای جانبی مانند رفع بو، تعیین دوز خطوط RAS و سیستم های ضدعفونی تصفیه خانه آب نیز از مزایای دستگاه کلر زن می باشد.

حمل و جابجایی و نصب آسان پکیج دستگاه کلر زن در هر منطقه. این دستگاه ها وزن و حجم زیادی ندارند و می توانید به راحتی آنها را جابجا کرده و در مکان های مورد نظر نصب کنید. همچنین می توانید از دستگاه کلر زن برای استخرهای منزل خود استفاده کنید. این دستگاه ها علاوه بر ابعاد کوچک از ظرفیت تولید بالایی نیز برخوردار هستند.

هزینه تامین مواد اولیه کلریناتور مانند کلر کم است و به راحتی می توانید کلر را به صورت مایع یا گاز تهیه کنید.

در صورت مشاهده ایراد یا خرابی هر قسمت از دستگاه، امکان جداسازی و تعمیر آن قطعه به صورت جداگانه وجود دارد. به طور کلی دستگاه کلر زن به دلیل کیفیت بالای قطعات استفاده شده هزینه نگهداری پایینی دارد و طول عمر بالایی دارد

 

موارد استفاده از پمپ کلر

 

 

اولین و مهمترین کاربرد کلرزن برای فرآیند ضدعفونی و ضدعفونی آب است.

 

کلرازن پس از استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود.

 

برای ضدعفونی و تصفیه آب استخر از کلر استفاده می شود.

 

دستگاه کلر برای انتقال مواد جاذب رسوب برای جلوگیری از تشکیل رسوب در داخل چیلر و دیگ موثر است.

 

تزریق مواد برای جلوگیری از ته نشین شدن رسوب در دستگاه تصفیه آب صنعتی توسط کلرزن انجام می شود.

 

کلرزن برای به حداقل رساندن آلاینده ها پس از کار با پکیج تصفیه فاضلاب (کاهش BOD) استفاده می شود.

 

 

 

انواع روشهای کلرزنی

 

 

برای فرآیند افزودن کلر به آب با استفاده از کلرساز یا کلر، روش های مختلفی وجود دارد که از رایج ترین روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کلر مایع

 

در این روش پکیج کلر مایع با استفاده از پمپ تزریق کلر را به داخل آب تزریق می کند. در این روش هیپوکلریت سدیم و کلسیم به صورت مایع هستند و برای تزریق آنها به آب از هیپوکلریناتور یا کلر مایع استفاده می شود.

 

گاز کلر

 

در روش کلرزنی گازی، کلر به دلیل دمای بالا و فشار کم ابتدا به مایع تبدیل می شود و سپس با کمک اواپراتور به گاز تبدیل می شود. پس از آن این گاز تزریق و در کپسول های مخصوص ذخیره می شود و در نهایت با استفاده از پمپ برای ضدعفونی آب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

انواع پمپ کلر

پمپ  کلر آب آشامیدنی

پمپ  کلر استخر

پمپ  کلر فاضلاب

پمپ  کلر برای برج های خنک کننده

پمپ  کلر برای مواد غذایی، دارویی، شیمیایی، کاغذسازی، نساجی و غیره.


نحوه نصب پمپ کلر

هنگام خرید دستگاه کلر مایع، توجه داشته باشید که هر پمپ تزریق کلر دارای لوازم جانبی (کیت نصب) شامل شیلنگ های PVC یا PE مربوطه، صافی مکش، شیر تزریق و براکت های نصب می باشد. دوزینگ پمپ کلرزن را می توان به صورت ایستاده بر روی پایه یا روی دیوار با براکت مخصوص نصب کرد.


مقدار مجاز کلر در آب

کلر برای ضد عفونی به آب اضافه می شود. با افزودن کلر به آب، کلر بلافاصله با مواد آلی و باکتری های موجود در آب واکنش داده و باعث اکسیده شدن و از بین رفتن آنها می شود. اما تزریق بیش از حد این ماده ضد عفونی کننده به آب آشامیدنی یا استخرها ممکن است سلامت افراد را به خطر بیندازد. مقدار مجاز کلر اضافه شده به آب را می توان با روش های مختلفی اندازه گیری کرد.

روش اول آزمایش DPD (دی اتیل پارافنیلن دیامین) است که با اندازه گیری مقدار کلر آزاد باقی مانده در آب با استفاده از کیت های استاندارد انجام می شود. قرص DPD باعث ایجاد رنگ قرمز در نمونه می شود که نشان دهنده میزان کلر آزاد روی کیت است. میزان کلر آزاد قابل تشخیص در این روش در کیت های ساده بین 0 تا 3.5 میلی گرم در لیتر (ppm) و در کیت های دیجیتال بین 0 تا 4 میلی گرم در لیتر (ppm) می باشد. مقدار کلر آزاد باقیمانده در آب آشامیدنی باید بین 2 تا 0.5 میلی گرم در لیتر (ppm) باشد و اگر کمتر از این محدوده باشد، ضدعفونی آب به طور کامل انجام نمی شود و اگر بیشتر از آن باشد، ممکن است به خطر بیفتد. سلامت مردم مقدار کلر آزاد باقی مانده در آب را نیز می توان با کیت های دیجیتالی که دقت بیشتری دارند اندازه گیری کرد.

روش دوم برای اندازه گیری ردوکس، ردوکس یا ORP است. ردوکس به معنای پتانسیل کاهش اکسیداسیون است و تعیین آن در مواردی که از کلر مایع به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می شود نقش بسیار مهمی دارد. اندازه گیری ردوکس در ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، آب استخر، آب برج خنک کننده و تصفیه فاضلاب و غیره استفاده می شود. مقدار ORP توسط پروب ها، حسگرها یا الکترودهای ویژه تعیین می شود. واحد اندازه گیری ردوکس میلی ولت است، هر چه ORP بالاتر باشد، زمان حذف باکتری کوتاه تر می شود. حداقل مقدار ریدوکس برای گندزدایی مناسب آب 650 میلی ولت می باشد.

توجه داشته باشید که افزودن کلر مایع به آب، برخلاف کلر گازی، ماهیت آب را قلیایی می کند و به اصطلاح PH آب را افزایش می دهد. با توجه به نوع مصرف آب، محدوده استاندارد pH تعریف شده است و در صورت افزایش مقدار PH آب، می توان آن را با اسیدهایی مانند اسید سیتریک، اسید موریاتیک یا اسید کلریدریک کاهش داد. . استفاده از اسیدهای صنعتی مانند اسید کلریدریک در آب استخر یا آب آشامیدنی ممنوع است. برای آب استخر و آب آشامیدنی، pH ایده آل 7.4 است.


پمپ تزریق کلر

پمپ تزریق کلر یا دوزینگ پمپ کلر دستگاهی است که برای تزریق کلر مایع با تنظیم دستی یا اتوماتیک استفاده می شود. پمپ تزریق کلر مایع از خانواده پمپ های جابجایی مثبت است و معمولاً یک پمپ پریستالتیک یا یک پمپ دیافراگمی با شیر برقی و محرک موتور است. دوز پمپ پریستالتیک یا پمپ شلنگ کلر معمولاً دارای فشار و دبی کم است. محدوده فشار در پمپ های پریستالتیک دوز بین 1 تا حداکثر 4 بار است. دوز پمپ های دیافراگمی کلر می تواند تا فشار 20 بار در خط رانش ایجاد کند. مواد دیافراگمی در این پمپ ها معمولاً سنتوپرن یا تفلون (PTFE) است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی کلر دارند. قسمت سر پمپ های تزریق کلر باید از مواد PVC یا PVDF ساخته شود تا دوز پمپ کلر عمر بیشتری داشته باشد

نحوه نصب پمپ تزریق

عملکرد پمپ تزریق یا دوزینگ پمپ (مترینگ پمپ) این است که می تواند مقدار و دوز مشخصی از سیالات (مایع و جامد) را پمپاژ و تزریق کند، به همین دلیل به آنها پمپ تزریق شیمیایی نیز می گویند. سرعت جریان و فشار از عوامل مهم دوز هستند. که به صورت اتوماتیک و دستی از صفر تا حداکثر دبی قابل تنظیم است. پمپ های دوز به عنوان افزودن اسیدها و آنزیم ها، ضد عفونی کننده آب خطوط لوله، سیستم های تصفیه آب و فاضلاب، استخرهای کلر، در صنایع غذایی و دارویی، صنایع چوب و کاغذ، در صنایع پتروشیمی به عنوان دوزینگ پمپ  شیمیایی کاربرد دارند. .

محرکه های این پمپ ها برقی یا الکتروموتوری، هیدرولیک، پنوماتیکی، سلونوئیدی یا الکترومغناطیسی است. همچنین دارای انواع مختلفی از جمله پمپ های پیستونی، سلونوئیدی، دیافراگمی و دوزینگ هیدرولیک می باشد. ساختار آن شامل درایو، مکانیسم حرکت، تنظیم جریان و عبور سیال است. در ادامه با نحوه نصب دوزینگ پمپ، قطعات دوزینگ پمپ و عملکرد پمپ تزریق بیشتر آشنا می شویم. همچنین می توانید برای اطلاع از خرید و فروش دوزینگ پمپ و انتخاب پمپ مناسب از مشاوره رایگان کارشناسان ما دردوزینگ آسیا بهره مند شوید. 


رعایت نکات زیر در نصب پمپ ها باعث بهبود عملکرد پمپ تزریق یا دوز پمپ می شود.

باید به تمام نکات ایمنی توجه کنید و اینکه نصب باید در جای مناسب باشد.

هنگام استفاده از مایعات خورنده باید به مقاومت مواد پمپ توجه کرد.

مطمئن شوید که هیچ ماده سمی نشت نمی کند زیرا پمپ اندازه گیری بلافاصله پس از وصل شدن برق شروع به کار می کند.

اگر با مایعی کار می کنید که نباید با آب تماس پیدا کند، تمام آثار آب را کاملا حذف کنید.

اگر می خواهید پمپ برای یک دوز نهایی مایع خاص تنظیم شود، باید در کارخانه برنامه ریزی شود.

از حداکثر دوز تعیین شده برای فشار مکش و ارتفاع تجاوز نکنید.

هوادهی باید انجام شود، برای اطمینان از هوادهی تجهیزات، حتما از اتصالات و نازل های اندازه مناسب استفاده کنید.

اندازه شیلنگ ها باید استاندارد باشد و لوله ها را با توجه به آنها انتخاب کنید.

سعی کنید انتهای لوله را صاف کنید و نازل را فشار دهید تا متوقف شود.

شیلنگی را که روی نازل قرار داده اید روی شیر قرار دهید و از درست قرار گرفتن آن مطمئن شوید.

یک شیر تخلیه را در نقطه تزریق نصب کنید.

خط برگشت به خط لوله مکش و تخلیه نصب می شود.

لوله ها را طوری تنظیم و نصب کنید که با مایع داخل مخزن تماس پیدا نکنند.

برای بررسی نوسانات فشار در سیستم لوله کشی یک رابط گیج فشار روی رابط تخلیه و مکش ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات به درستی و دقیق انجام شده است.


تجهیزات و قطعات دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ ها از مواد مختلفی مانند فولاد، تفلون، کانیار، پرواتیلن و پروپیلن ساخته می شوند. همچنین قطعات دوزینگ پمپ شامل شیر، شیر اطمینان برای محافظت در برابر افزایش فشار بیش از حد، دمپر پالس جریان است که توسط آن جریان خروجی برای نزدیک شدن به حالت پایدار تنظیم می شود. دیگری فیلتری است که از ورود ذرات و آلودگی به پمپ جلوگیری می کند و در ورودی آن قرار می گیرد.

کاربرد مترینگ پمپ در صنعت آب و فاضلاب

برای جلوگیری از خوردگی در سیستم تصفیه خانه، آب وارد بویلرها و دیگ های بخار می شود

مواد برای تنظیم pH پمپ می شوند. برای ضدعفونی آب داخل خطوط لوله از هیپوکلریت سدیم (Naocl) آب جاوال یا وایتکس استفاده می شود.

برای انعقاد در سیستم تصفیه سولفات آلومینیوم (Aluminium Sulfate) از هیدروکسید سولفات آلومینیوم کلرید استفاده می شود.

آنتی اسکالانت برای جلوگیری از رسوب در سیستم RO استفاده می شود. برای کنترل pH از اسیدها و قلیاها استفاده می شود.

پرمنگنات پتاسیم برای حذف منگنز و آهن در سیستم تصفیه استفاده می شود. از پلی فسفات برای بدست آوردن سختی آب استفاده می شود.

بیوسولفات سدیم برای حذف اکسیژن محلول در آب استفاده می شود.

جوش شیرین یا سود سوزآور برای جذب سیانید و مواد فلزی محلول در آب و تنظیم pH استفاده می شود.

در صنایع شیمیایی و پتروشیمی برای تنظیم pH یا پلیمریزاسیون از تزریق اسیدهای مختلف سولفوریک، نیتریک و ... استفاده می شود.

برای تزریق رنگ (Dyes & Paints) به بنزین استفاده می شود. برای تزریق ضد ضربه و الکل به بنزین استفاده می شود.

 

ادامه مطلب ...